Wiadomości branżowe

Wyniki Shell Eco-marathon 2007

Shell Eco-marathon 2007 Studenci z Danii, Francji i Holandii triumfowali w tegorocznego Shell Eco-marathon. Rekordowa liczba uczestników wskazuje na rosnącą popularność tej wyjątkowej imprezy. W tegorocznej edycji udział wzięło 257 drużyn z 20 krajów. Po zeszłorocznym udanym debiucie pierwszej grupy studentów z Polski, tegoroczną reprezentację naszego kraju stanowiły już dwa zespoły. Tegoroczna europejska edycja „Shell Eco-marathon” była największą, pod względem liczby uczestników, w całej 23-letniej historii. Zespoły uczniów i studentów konkurowały ze sobą, walcząc o jak najlepszy rezultat. Tradycyjnie chodziło o przejechanie jak najdłuższego dystansu na jak najmniejszej ilości paliwa. W podsumowaniu nie mniej ważne od nagrody głównej są nagrody tematyczne, dzięki którym uwaga uczestników i obserwatorów obejmuje ważkie kwestie związane z odpowiedzialnością wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa.  W tym roku Shell poświęcił szczególną uwagę problemom: zmian klimatycznych i emisji CO2. W związku z tym została

Shell Eco-marathon 2007 

Studenci z Danii, Francji i Holandii triumfowali w tegorocznego Shell Eco-marathon. Rekordowa liczba uczestników wskazuje na rosnącą popularność tej wyjątkowej imprezy. W tegorocznej edycji udział wzięło 257 drużyn z 20 krajów. Po zeszłorocznym udanym debiucie pierwszej grupy studentów z Polski, tegoroczną reprezentację naszego kraju stanowiły już dwa zespoły. 

Tegoroczna europejska edycja „Shell Eco-marathon” była największą, pod względem liczby uczestników, w całej 23-letniej historii. Zespoły uczniów i studentów konkurowały ze sobą, walcząc o jak najlepszy rezultat. Tradycyjnie chodziło o przejechanie jak najdłuższego dystansu na jak najmniejszej ilości paliwa. W podsumowaniu nie mniej ważne od nagrody głównej są nagrody tematyczne, dzięki którym uwaga uczestników i obserwatorów obejmuje ważkie kwestie związane z odpowiedzialnością wobec środowiska naturalnego i społeczeństwa.  W tym roku Shell poświęcił szczególną uwagę problemom: zmian klimatycznych i emisji CO2. W związku z tym została przyznana specjalna nagroda Przyjazny dla klimatu. Otrzymał ją zespół, który wykazał, w oparciu o powszechnie uznawaną metodę pomiaru, że cały proces projektowania i budowy pojazdu wiązał się z mniejszą, niż u innych zespołów, produkcją CO­2. Co ważne – chodzi tu o emisję całkowitą w drodze od pozyskania surowca, aż do eksploatacji finalnego produktu.  

Shell Eco-marathon odbywał się w tym roku pod patronatem Europejskiego Komisarza ds. nauki i badań naukowych. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wzięli udział w sesji o charakterze „okrągłego stołu”, która jest organizowana przez Shell przy okazji Eco-marathon’u. Ideą takich debat jest zaproszenie do dyskusji jak najszerszego spektrum osób i instytucji. W ramach takiej dyskusji przedstawiciele świata polityki, organizacji pozarządowych, biznesu i środowiska akademickiego dochodzą do wspólnych propozycji postępowania wobec środowiska i społeczeństwa.  Uczestnicy debaty, dzięki jej ulokowaniu w centrum prasowym toru wyścigowego w Nogaro, obserwowali zmagania studentów. Wiele ze startujących pojazdów imponowało nowoczesnością zastosowanych technologii. Dzięki temu uzyskiwane rezultaty były imponujące. 

A to już wiesz?  ?Lekkoatletyka dla każdego!? w województwie lubuskim ? sposób na zachęcenie dzieci i młodzieży do większej aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia

Prototypy

W kategorii prototypów zwyciężyła, podobnie jak w zeszłym roku, francuska drużyna ze szkoły St. Joseph La Joliverie, pokonując magiczną barierę 3000 km. Walka była bardzo wyrównana aż do ostatniego przejazdu, w którym Francuzi ustanowili najlepszy wynik Shell Eco-marathon 2007 – 3039 km. Druga była drużyna z ESTAC Levallois-Perret, która osiągnęła ekonomikę spalania pozwalającą na pokonanie 2701 km na 1 litrze paliwa.  Najlepszy wynik w kategorii prototypów napędzanych paliwem wodorowym uzyskali studenci Politechniki w Nantes – 2797 km. Udało im się wyprzedzić drużynę z Niemiec (Hochschule Offenburg, University of Applied Science), której pojazd przejechałby 2716 km. W tegorocznym wyścigu wzięły udział trzy pojazdy napędzane energią słoneczną. Zwycięstwo w tej kategorii odnieśli uczniowie liceum Louis Pasquet z Francji. 

UrbanConcept

Niekwestionowanymi zwycięzcami w kategorii silników spalinowych byli Duńczycy. Bolid zaprojektowany przez drużynę z Technical University of Denmark nie tylko osiągnął najlepszą efektywność jazdy, ale także zwyciężył w kategorii „Pojazd przyjazny dla klimatu”. Razem z Duńczykami świętowali Holendrzy z De Haase Hogeschool, którzy otrzymali nagrodę dla najlepszego pojazdu miejskiego napędzanego wodorem. 

Nagrody specjalne

W Shell Eco-marathon przyznawane są nagrody za projekt, innowacyjność technologiczna, bezpieczeństwo i komunikację. Gwiazdami ceremonii wręczania nagród specjalnych zostali członkowie zespołu Oestfold University College Halden z Norwegii. Zbudowany przez nich pojazd przypominał dawne bolidy wyścigowe i zrobił wielkie wrażenie na sędziach. Drużyna Oestfold University otrzymała także nagrodę Shell za działania komunikacyjne. Za najbezpieczniejszy pojazd uznano pojazd francuskiej drużyny z Roger Claustres college. Nagroda Bosch Innovation Award została przyznana studentom Politechniki w Mediolanie, którzy zastosowali sprzęgło odśrodkowe.    

Polscy studenci w Shell Eco-marathon 2007 

W Shell Eco-marathon 2007 uczestniczyły dwie polskie drużyny reprezentujące Politechnikę Warszawską. Zespół z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych zajął 111 miejsce w kategorii pojazdów benzynowych, osiągając efektywność spalania, która pozwoliłaby na pokonanie 204 km na 1 litrze paliwa. Studenci z Wydziału Mechanicznego i Energetycznego Lotnictwa mieli mniej szczęścia – ich bolid miał problemy techniczne i ostatecznie nie udało mu się ukończyć wyścigu. 

A to już wiesz?  Wojciech Kępczyński (dyrektor Teatru Muzycznego ROMA): Za nami okropny rok. Jeżeli teatry miałyby być ponownie zamknięte, to my rezygnujemy z tego zawodu

Dla drużyny SiMR był to pierwszy wyścig. Aby zapewnić jak największą płynność przejazdu i zminimalizować spalanie studenci zaprojektowali specjalne wychylne nadwozie, które miało zapewnić jak najlepszą aerodynamikę na zakrętach. Zamierzali poprawić wynik ustanowiony w zeszłym roku przez zespół z Wydziału Mechanicznego i Energetycznego Lotnictwa (prawie 500 km na jednym litrze paliwa). Mimo, że polski rekord nie został pobity, to zebrane doświadczenia mają temu posłużyć w przyszłym roku. 

Tym razem Drużyna MEiL miała mniej szczęścia, ponieważ ich pojazd miał problemy techniczne. W dużej mierze było to związane z innowacyjnymi rozwiązaniami, które zostały wprowadzone w nowym pojeździe, w porównaniu z rokiem. Ponieważ nie wystarczyło czasu na ich dokładne sprawdzenie przed wyjazdem do Francji, to zespół musiał potraktować walkę na francuskim torze, jako test, wnioski z którego zaowocują w kolejnej edycji Shell Eco-marathon. Mimo wielkiej pracy wykonanej już na miejscu we Nogaro, nie udało się usunąć wszystkich przeszkód i pojazd, mimo, że wyjeżdżał na tor kilka razy, nie został ostatecznie sklasyfikowany. Studenci nie stracili jednak zapału – Na pewno będziemy chcieli wziąć udział w przyszłorocznym Shell Eco-marathon. Dopracujemy nasz prototyp, a jednocześnie będziemy przygotowywać pojazd do kategorii UrbanCar – powiedział Radek Waszkiewicz, menadżer zespołu MEiL.

Źródło Shell. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy