Wiadomości branżowe

Wyniki badania Edelman Trust Barometer 2009

Warszawa, 4.02.2009 r. Kryzys zaufania do instytucji objął cały świat. Rządy, świat biznesu i media utraciły wiarygodność w oczach społeczeństw. Jednak w  Polsce liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, żeby w partnerstwie z biznesem, podjął się realizacji globalnych wyzwań. Poziom zaufania do rządu wzrósł w Polsce od zeszłego roku z 11% do 33%.  Biznesowi nadal ufa 47% respondentów. Na tle społeczeństw europejskich Polacy wykazują mniejszą przychylność do interwencjonizmu państwa w gospodarkę. Takie wyniki, w odniesieniu do Polski, przynosi dziesiąta edycja ogólnoświatowego badania Edelman Trust Barometer, które sprawdza poziom zaufania liderów opinii do firm, instytucji i mediów. Rząd dla globalnych wyzwań. Wyniki tegorocznej edycji badania pokazują, że polscy liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, by to rząd stał się liderem zmian koniecznych do rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie. Jednak, poza tymi obszarami, Polacy są mniej skłonni, niż inne społeczeństwa w Europie, popierać rząd w działalności

Warszawa, 4.02.2009 r.

Kryzys zaufania do instytucji objął cały świat. Rządy, świat biznesu i media utraciły wiarygodność w oczach społeczeństw. Jednak w  Polsce liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, żeby w partnerstwie z biznesem, podjął się realizacji globalnych wyzwań.

Poziom zaufania do rządu wzrósł w Polsce od zeszłego roku z 11% do 33%.  Biznesowi nadal ufa 47% respondentów. Na tle społeczeństw europejskich Polacy wykazują mniejszą przychylność do interwencjonizmu państwa w gospodarkę. Takie wyniki, w odniesieniu do Polski, przynosi dziesiąta edycja ogólnoświatowego badania Edelman Trust Barometer, które sprawdza poziom zaufania liderów opinii do firm, instytucji i mediów.

Rząd dla globalnych wyzwań.

Wyniki tegorocznej edycji badania pokazują, że polscy liderzy opinii coraz bardziej ufają rządowi i chcą, by to rząd stał się liderem zmian koniecznych do rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie. Jednak, poza tymi obszarami, Polacy są mniej skłonni, niż inne społeczeństwa w Europie, popierać rząd w działalności interwencyjnej i kontrolnej w sferze biznesu (44% respondentów popierających interwencje w Polsce, w porównaniu z 65% poparcia globalnie).

Biznes partnerem na trudne czasy.

Poziom zaufania do świata biznesu, jako całości, w Polsce, wbrew światowym tendencjom, utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego – 47% zaufania. Jest to prawdopodobnie spowodowane opóźnieniem, z jakim odczuwamy skutki globalnego kryzysu gospodarczego. Znamienne jest, że w Polsce kryzys zaufania dotknął przede wszystkim branżę bankową, która dotychczas najbardziej ucierpiała na  zawirowaniach światowych rynków, spadek zaufania wyniósł tutaj 20% w stosunku do poziomu z poprzedniej edycji.

Wyniki badania pokazują, że aż 71% respondentów w Polsce uważa, że biznes powinien współpracować z rządem oraz organizacjami pozarządowymi w celu rozwiązania globalnych problemów, takich jak kryzys finansowy, czy globalne ocieplenie.

“To był katastrofalny rok dla biznesu na całym świecie. W Polsce najtrudniejszy czas dopiero nadchodzi. Korporacje muszą na nowo przemyśleć swoją rolę w społeczeństwie i odejść od podejścia zorientowanego jedynie na generowanie zysków dla swych udziałowców. Muszą być partnerem dla rządu i innych instytucji, aby podjąć swe zobowiązania wobec społeczeństwa” powiedziała Barbara Kwiecień, Prezes i Dyrektor Generalny agencji Edelman Polska, komentując wyniki badań.

A to już wiesz?  Pacjenci i lekarze apelują o Narodowy Plan dla Chorób Rzadkich. Aktualizacja strategii ma być gotowa w II kwartale

Wyniki Edelman Trust Barometer 2009 pokazują, że wiarygodność Dyrektorów Generalnych firm oraz komunikatów pochodzącym od firm jest w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Wypowiedziom CEO firmy ufa tylko 15% badanych, to spadek o 14% w porównaniu z zeszłym rokiem. Strona internetowa firmy jest traktowana, jako godna zaufania, tylko przez 16% badanych, wynik niższy od zeszłorocznego o 25%.

Spada również zaufanie do tradycyjnych źródeł informacji.  W Polsce artykuły w prasie są traktowane, jako godne zaufania, już tylko przez 14% badanych. To spadek o 25% w porównaniu z zeszłym rokiem. Na wiarygodności tracą także serwisy telewizyjne i radiowe, którym ufa odpowiednio 14% i 10% mniej badanych niż w zeszłym roku.

Na świecie.

Globalnym trendem jest postrzeganie zaufania w rankingu kluczowych cech firmy, budujących reputację przedsiębiorstwa. Zaufanie wyprzedza, pod względem ważności dla klienta, takie kwestie jak: przyszła sytuacja finansowa firmy, ilość tworzonych miejsc pracy, czy wpływ na środowisko.

Inne kluczowe wnioski badania Edelman Trust Barometer 2009 w ujęciu globalnym:

  • Na całym świecie w rankingu zaufania prowadzą organizacje pozarządowe – 54% zaufania wśród badanych w skali globalnej.
  • Wzrasta waga zaufania w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez klientów – 87% badanych odmawia zakupu produktów lub usług producenta, do którego straciło zaufanie, a 79% osób ankietowanych przekazywało swym przyjaciołom i znajomym krytyczne opinie o firmie, która straciła wiarygodność w ich oczach.
  • Technologia pozostaje najbardziej godnym zaufania sektorem gospodarki na świecie. Przedsiębiorstwom z tej branży ufa 76% badanych.
  • Zaufanie do niemal każdego typu źródeł informacji spadło na przestrzeni roku. Analizy giełdowe lub rynku, oraz magazyny o tematyce biznesowej, które były liderami rankingów w zeszłorocznym badaniu, dziś odnotowały spadek zaufania odpowiednio z poziomu 59% do 46% oraz z 53% do 33%. 

www.edelman.pl/trust

O badaniu zaufania Edelman Trust Barometer

A to już wiesz?  Audi R18 ultra ?zaparkował? dziś w Londynie

2009 Edelman Trust Barometer jest 10 edycją ogólnoświatowego badania zaufania do firm i ich wiarygodności.  W 2008 r. badanie zostało przeprowadzone w 20 krajach na świecie, w formie 30 minutowego wywiadu telefonicznego na grupie 4 475 osób. Badanie  odbyło się w dniach 5 listopada – 14 grudnia 2008.

O Agencji Edelman

Edelman jest największą na świecie niezależną agencją public relations, zatrudniającą 3 200 pracowników w 53 biurach na całym świecie. Edelman został wyróżniony w 2008 r. przez Magazyn PR Week tytułem „Agencji Roku”. Biuro Edelman w Polsce działa od 2005 r., zatrudnia obecnie ponad 25 konsultantów, świadcząc klientom kompleksowe usługi z zakresu public relations.

Źródło Edelman Polska. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy