Wiadomości branżowe

Studenci na start. 25 edycja Shell Eco-marathon rozpoczęta!

202 drużyny stoją przed trudnym wyzwaniem, jakie stanowi nowy, nieznany im tor edycji wyścigu zaplanowanego na 2009 rokJosé Manuel Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej, objął Patron nad przełomową, 25 edycją Shell Eco-marathonJeszcze większa liczba uczestniczących pojazdów napędzanych energią alternatywnąW tegorocznej edycji uczestniczy największa, jak dotąd liczba reprezentantów różnych narodowościWarszawa, 7.05.2009 - 25 edycja Shell Eco-marathon właśnie się rozpoczęła. 202 drużyny z Europy, Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Azji rozpoczęły rywalizację na torze Lausitz w Niemczech. Studenci mają teraz szansę sprawdzić swoje pojazdu, nad którymi pracowali przez ostatnie miesiące. Głównym celem zawodów jest przejechanie najdłuższego dystansu przy jednoczesnym zużyciu, jak najmniejszą ilość paliwa i generując, jak najmniejsze zanieczyszczenie. Shell Eco-marathon będzie trwał do 9 maja, kiedy to poznamy zwycięzców i być może kolejny rekord.Przewodniczący Komisji Europejskiej udziela swego wsparcia
  • 202 drużyny stoją przed trudnym wyzwaniem, jakie stanowi nowy, nieznany im tor edycji wyścigu zaplanowanego na 2009 rok
  • José Manuel Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej, objął Patron nad przełomową, 25 edycją Shell Eco-marathon
  • Jeszcze większa liczba uczestniczących pojazdów napędzanych energią alternatywną
  • W tegorocznej edycji uczestniczy największa, jak dotąd liczba reprezentantów różnych narodowości

Warszawa, 7.05.2009 – 25 edycja Shell Eco-marathon właśnie się rozpoczęła. 202 drużyny z Europy, Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Azji rozpoczęły rywalizację na torze Lausitz w Niemczech. Studenci mają teraz szansę sprawdzić swoje pojazdu, nad którymi pracowali przez ostatnie miesiące. Głównym celem zawodów jest przejechanie najdłuższego dystansu przy jednoczesnym zużyciu, jak najmniejszą ilość paliwa i generując, jak najmniejsze zanieczyszczenie. Shell Eco-marathon będzie trwał do 9 maja, kiedy to poznamy zwycięzców i być może kolejny rekord.

Przewodniczący Komisji Europejskiej udziela swego wsparcia
Patronat nad przełomową, 25 edycją Shell Eco-marathon Europe objął José Manuel Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej. Jego obecność podkreśla wagę, jaką odgrywa Shell Eco-marathon, który stanowi kluczowe wydarzenie edukacyjne w Europie, promujące większe zrozumienie dla wyzwań energetycznych stojących przed Europą, a także rozwój bardziej wydajnych energetycznie rozwiązań wśród następnego pokolenia inżynierów.

Opowieść o dwóch torach wyścigowych
Ze względu na fakt, że po raz pierwszy zawody rozgrywane są na torze EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, wszystkie uczestniczące w nim drużyny stanęły przed jeszcze jednym, dodatkowym wyzwaniem, jakie stanowi nowy, nieznany im tor – niezależnie od tego, czy są oni nowicjuszami, czy weteranami Shell Eco-marathon Europe. Zaprojektowano specjalne dwa różne tory dla kategorii Prototyp oraz UrbanConcept. Pojazdy z kategorii Prototyp będą się ścigać na „niebieskim torze” o długości 3,2 km. Przy prostszym torze i dłuższych odcinkach prostych niż na torze w Nogaro, istnieje spora szansa, że w tym roku pobite zostaną dotychczasowe rekordy obowiązujące w kategorii Prototyp. Obecny rekord zużycia paliwa obowiązuje od 2005 roku, kiedy na jednym litrze paliwa udało się pokonać odległość 3836 km. Z kolei „zielony tor”, na którym ścigać się będą pojazdy z kategorii UrbanConcept może uchodzić za nieco trudniejszy niż ten w Nogaro. Kierowcy będą musieli stawić czoła większym wyzwaniom, gdyż czeka ich seria wolnych i szybkich odcinków, a do pokonania mieć będą osiem skomplikowanych fragmentów trasy, co jednak idzie w parze z duchem kategorii, która ma bardziej przypominać rzeczywiste warunki na drogach.

A to już wiesz?  PG zaprasza na Tradycyjny Koncert Majowy

Coraz większe zainteresowanie

Kategoria UrbanConcept cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród uczestniczących drużyn. W 2009 roku w ramach tej kategorii konkuruje więcej pojazdów niż kiedykolwiek wcześniej – w sumie na linii startu na torze w Lausitz ustawi się 57 pojazdów UrbanConcept. Podobnie zwiększa się liczba pojazdów napędzanych wodorem w porównaniu do 2008 roku – tym razem wystartuje ich 39, a w zeszłym roku w wyścigu uczestniczyły 32 tego rodzaju pojazdy, co stanowi wzrost o 22%. Pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi również stanowią istotną część tegorocznych uczestników – prawie jedną trzecią wszystkich pojazdów (64 z 202).

Komentując stały wzrost liczby pojazdów startujących w kategorii UrbanConcept, Vincent Tertois, dyrektor techniczny Shell Eco-marathon Europe oświadczył: „Ewolucja kategorii UrbanConcept jest wyraźnym dowodem na to, że studenci podchodzą z entuzjazmem do tworzenia nowych rozwiązań umożliwiających zrównoważoną mobilność w warunkach, które odzwierciedlają rzeczywistą sytuację panującą na drogach. Jest to tym bardziej zachęcające, że wielu z tych studentów może w przyszłości reprezentować inżynierię motoryzacyjną. Shell Eco-marathon Europe jest dumny z tego, że może pomagać w kształtowaniu umysłów obecnych studentów, którzy budować będą wydajność paliwa jutra.”

Rodzaje pojazdów

  • 145 pojazdów z kategorii Prototyp
  • 57 pojazdów z kategorii UrbanConcept

Systemy napędowe

  • 152 silniki o spalaniu wewnętrznym
  • 39 ogniw paliwowych
  • 11 napędzanych energią słoneczną

Rodzaj paliwa

  • 112 – benzyna
  • 39 – wodór
  • 16 – Diesel
  • 11 – etanol
  • 11 – energia słoneczna
  • 10 – LPG
  • 3 – GTL

Prawdziwie wielonarodościowe wydarzenie
W tym roku, na torze EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, zobaczymy największą mieszankę narodowości, jaka kiedykolwiek brała udział w tym wydarzeniu. Uczestniczące zespoły pochodzą z 29 różnych państw. Pojedyncze drużyny reprezentują takie państwa, jak: Austria, Chiny, Republika Czeska, Finlandia, Luksemburg, Malezja, Maroko, Słowacja, Szwajcaria i Tajlandia. Dwie drużyny reprezentują Polskę, Bułgarię, Węgry i Norwegię. Dania, Grecja, Iran, Singapur i Wielka Brytania reprezentowane są przez trzy drużyny studenckie, a Pakistan wystawił cztery zespoły. Państwa, które wysyłają jeszcze większe ekipy to: Szwecja (pięć drużyn); Holandia (siedem drużyn), Belgia (osiem drużyn); Włochy (11); Portugalia i Turcja (po 12 drużyn); Hiszpania (13) i Niemcy (18). Wszystkim państwom zdecydowanie przewodzi Francja, która ma aż 79 uczestniczących drużyn. Choć w tym roku zobaczymy wielu nowicjuszy, z radością powitamy też naszych wieloletnich uczestników: seniorem tego wydarzenia jest Uniwersytet Techniczny Tampere z Finlandii, który bierze udział w Shell Eco-marathon Europe już od 24 lat!

A to już wiesz?  Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób

Zdecydowani Partnerzy
Do europejskiej edycji Shell Eco-marathon znowu dołączyło kilka wiodących firm, które pomagają drużynom oraz organizatorom osiągnąć, jak najlepsze rezultaty oraz sprawić, by wydarzenie to było sukcesem dla wszystkich jego uczestników. Z radością witamy naszych następujących partnerów kluczowych: ADAC, Autodesk, Bosh, Michelin i SKF.

 


Informacje związane z Shell Eco-marathon

Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Istnieją trzy cele tego przedsięwzięcia:
– zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym efektywnego wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu
– niesienie pomocy uczelniom technicznym w dbaniu o utalentowanych studentów zapewniając im profesjonalne szkolenia techniczne
– promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie

W ciągu ostatnich lat Shell Eco-marathon urósł do rangi prawdziwie międzynarodowego przedsięwzięcia, które odbywa się zarówno w Europie, jak i w obu Amerykach. W 2009 roku trzecia edycja Shell Eco-marathon Americas odbył się na torze California Speedway w Fontanie w Stanach Zjednoczonych w terminie od 15 do 18 kwietnia 2009 roku.

Więcej informacji:

  • Więcej informacji na temat Shell Eco-marathon oraz zdjęcia bez opłat autorskich dostępne są na: www.shell.com/ecomarathon
  • Materiał filmowy związany z Shell Eco-marathon dostępny na: http://www.shell.com/home/content/eco-marathon-en/about/about.html

 

 

Źródło Shell. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy