Wiadomości branżowe

Przygotowania do XXV edycji europejskiego Shell Eco-marathon zakończone

Przygotowania do XXV edycji europejskiego Shell Eco-marathon zakończone
Na torze EuroSpeedway Lausitz w Niemczech oczekiwanych jest 200 drużyn uczestniczących w tegorocznym wyścigu Shell Eco-marathon, który odbędzie się w dniach 7-9 maj 2009 r. W tegorocznej edycji będzie uczestniczyć największa, jak dotąd liczba reprezentantów różnych narodowości.Warszawa, 5 marca 2009 r. Drużyny są już w pełnej gotowości do startu w tegorocznej europejskiej edycji wyścigu Shell Eco-marathon - przedsięwzięcia skierowanego do studentów zajmujących się inżynierią pojazdową. Organizatorzy wyścigu Shell Eco-marathon ogłosili wybór 200 drużyn z Europy i nie tylko. W dniach 7-9 maja zawodnicy wezmą udział w konkurencji, której celem jest osiągnięcie jak najwyższej efektywności paliwa i ekonomiki spalania. Czy znajdzie się ktoś, komu uda się pobić rekord 3836 km przejechanych na litrze paliwa, osiągnięty w 2005 roku?2009: przełomowy rokW tym roku odbędzie się XXV edycja zawodów, które zostały zainicjowane w 1985 roku i z roku na rok zyskują coraz większą popularność.W 2009 roku, po raz trzeci w historii zawodów, zmieniła się lokalizacja przedsięwzięcia - tym

Na torze EuroSpeedway Lausitz w Niemczech oczekiwanych jest 200 drużyn uczestniczących w tegorocznym wyścigu Shell Eco-marathon, który odbędzie się w dniach 7-9 maj 2009 r. W tegorocznej edycji będzie uczestniczyć największa, jak dotąd liczba reprezentantów różnych narodowości.

Warszawa, 5 marca 2009 r. Drużyny są już w pełnej gotowości do startu w tegorocznej europejskiej edycji wyścigu Shell Eco-marathon – przedsięwzięcia skierowanego do studentów zajmujących się inżynierią pojazdową. Organizatorzy wyścigu Shell Eco-marathon ogłosili wybór 200 drużyn z Europy i nie tylko. W dniach 7-9 maja zawodnicy wezmą udział w konkurencji, której celem jest osiągnięcie jak najwyższej efektywności paliwa i ekonomiki spalania. Czy znajdzie się ktoś, komu uda się pobić rekord 3836 km przejechanych na litrze paliwa, osiągnięty w 2005 roku?

2009: przełomowy rok
W tym roku odbędzie się XXV edycja zawodów, które zostały zainicjowane w 1985 roku i z roku na rok zyskują coraz większą popularność.

W 2009 roku, po raz trzeci w historii zawodów, zmieniła się lokalizacja przedsięwzięcia – tym razem Shell Eco-marathon Europe odbędzie się na torze EuroSpeedway Lausitz w Niemczech, czyli w samym sercu Europy. Kompleks EuroSpeedway Lausitz powstał w 2000 roku i jest jednym z najnowocześniejszych obiektów sportowych. Jego tor wyścigowy uchodzi wśród znawców za trudny i z pewnością idealnie nadaje się na potrzeby Shell Eco-marathon Europe.

Rekordowa liczba uczestniczących krajów
W tegorocznym wyścigu weźmie udział największa jak dotąd liczba reprezentantów różnych narodowości. Tym razem Shell Eco-marathon Europe będzie gościł uczestników z 25 państw europejskich, a także zawodników z północnej Afryki oraz Azji. Wśród krajów biorących udział w zawodach po raz pierwszy znajdą się: Austria, Luksemburg, Malezja, Maroko, Pakistan, Tajlandia i Ukraina.

Obecność przedstawicieli 12 krajów azjatyckich to dowód na rosnącą popularność zawodów, dlatego też od 2010 roku planowana jest azjatycka edycja Shell Eco-marathon.

Komentując te wyjątkowe dokonania, dyrektor koncernu Royal Dutch Shell Jeroen van der Veer, który jest stałym gościem Shell Eco-marathonu, powiedział: „Shell ma tradycję zachęcania przyszłych inżynierów do tego, aby rozwijali nowe technologie, które jeszcze bardziej zwiększają wydajność zużywanej energii. To jest XXV europejska edycja wyścigu Shell Eco-marathon, co jak wierzę, jest dowodem na nasze długoletnie zaangażowanie w promowanie wydajności energetycznej. Fakt, że tak wiele państw weźmie udział w tym wydarzeniu, pokazuje, jak technologia i wyzwania energetyczne zapewniające zrównoważoną mobilność odbijają się echem wśród studentów z tak wielu różnych miejsc. To doskonała zabawa i nasza przyszłość!”.

Rosnąca popularność kategorii UrbanConcept
Zespoły mogą przedstawiać swe pojazdy napędzane paliwami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi w ramach dwóch kategorii: „Prototyp” i „UrbanConcept”. Samochody startujące w kategorii „Prototyp” mają zwykle futurystyczny wygląd, podczas gdy pojazdy typu „UrbanConcept” zbliżone są do konwencjonalnych samochodów jeżdżących po naszych drogach i swoim wyglądem przypominają pojazdy, do których jesteśmy już przyzwyczajeni. Od pięciu lat, kiedy to została po raz pierwszy wprowadzona kategoria „UrbanConcept”, zyskuje ona coraz większą popularność. W 2009 roku 28% pojazdów wystartuje w ramach kategorii UrbanConcept, co w porównaniu do roku 2008 stanowi wzrost o 20%.

A to już wiesz?  Paulla: Egzotyczne wakacje na Dominikanie pomogły mi naładować akumulatory. W trakcie lotu i na miejscu ściśle stosowaliśmy się do obostrzeń

Wyścig, który ma wyższy cel
Energooszczędność i zrównoważony transport to od zawsze „raison d’être” projektu Shell Eco-marathon. Chodzi nie tylko o zaprezentowanie się na torze. Jednym z celów Shell Eco-marathon jest zachęcanie uczestniczących w nim studentów do ukierunkowania swej kariery na dziedziny inżynierii, które skupiają się na rozwoju technologii związanych z energooszczędnością. Shell Eco-marathon daje studentom szansę, by sami mieli wpływ na przyszłość udoskonalania wydajności paliwowej, a także oferuje im doświadczenie, które może okazać się przydatne podczas prowadzonych przez nich własnych programów akademickich.


Polska Reprezentacja
Shell Eco-marathon Europe gromadzi studentów i uczniów zarówno ze szkół średnich, jak i wyższych.
W tym roku na torze w Niemczech pojawią się dwie drużyny z Polski reprezentujące Politechnikę Warszawską. Studenci z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL) wezmą udział w Shell Eco-marathon już po raz czwarty. Podobnie jak w 2008 roku, przygotują dwa pojazdy: Kropelkę (kategoria: Prototypy) oraz Mikrusa (kategoria: UrbanConcept).


Prototyp Kropelka – Postęp prac POLSKIEJ DRUŻYNY

Ogólny charakter prac

Studenci z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL), przygotowujący Kropelkę, wezmą udział w Shell Eco-marathon już po raz czwarty. W obecnym roku prototyp tworzony jest od podstaw w oparciu o zewnętrzny kształt pojazdu z ubiegłych lat. Zmianie ulegnie praktycznie każdy element wnętrza pojazdu, jedynie kształt Kropelki nie się zmieni.

Tegoroczne działania polskiej drużyny skupiają się głównie na dążeniu do:

  • Osiągnięcia lepszej niż w ubiegłych latach stateczności pojazdu.
  • Zmniejszenia oporów toczenia pojazdu.
  • Zwiększeniu bezpieczeństwa i wygody kierowcy.
  • Osiągnięcia mniejszego zużycia paliwa.
  • Zwiększeniu sprawności układu przeniesienia napędu.

Prace zostały podzielone na kilka głównych obszarów, wśród których można wyróżnić działania związane z:

  • Układem napędowym, w tym jednostki napędowej i układu przeniesienia napędu.
  • Strukturą wewnętrzną.
  • Układem jezdnym.
  • Ergonomią wnętrza.
  • Szczególnymi elementami zwiększającymi bezpieczeństwo.

Struktura wewnętrzna pojazdu

Pojazd wykonany będzie praktycznie w całości z włókien węglowych, które pozwolą zwiększyć sztywność, wytrzymałość, a jednocześnie zredukować masę.

Główne zmiany dotyczą struktury nośnej. Wprowadzane nowe połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami oraz liczne usztywnienia pozwolą na lepsze przenoszenie obciążeń zewnętrznych. Zmiany obejmą także elementy związane z układem sterowania – wykonanie nowej, lżejszej ramy oraz kompozytowego mocowania widelca. W celu zwiększenia stateczności pojazdu obniżony zostanie środek ciężkości – kierowca będzie siedział niżej i wygodniej na specjalnie wyprofilowanym siedzisku. Powiększone zostaną powierzchnie szyb, co znacznie wpłynie na poprawę widoczności.

Układ napędowy

W tegorocznej edycji Shell Eco-marathon, jako jednostka napędowa pojazdu użyty zostanie silnik Ryobi o pojemności 25 cc. Zmiana ta wiąże się głównie z większymi możliwościami wprowadzania modyfikacji (tuningu).

Zastosowany zostanie wtrysk pośredni paliwa wraz z szeregiem czujników monitorujących pracę jednostki. Informacje z czujników będą „zbierane” przez komputer sterujący. Zastosowanie elektroniki pozwoli monitorować wpływ różnych czynników na prace silnika i ostatecznie jego optymalne ustawienie. Wszystkie te modyfikacje wiążą się oczywiście z głównym celem polskiej drużyny, czyli osiągnięciem jak najniższego zużycia paliwa.

A to już wiesz?  Jak Polacy się ruszają ? najnowsze badania opinii

Zmiany obejmą także układ rozruchowy. Uprzednio zastosowany rozruch ręczny zastąpiony zostanie przez rozruch elektryczny, który znacznie odciąży kierowcę zwiększając tym samym bezpieczeństwo na trasie.

Niewielkie zmiany wiążą się także z układem przeniesienia napędu. Studenci zastosują sprzęgło z możliwością regulacji, w celu zmniejszenia strat przy starcie pojazdu.

Układ jezdny

Wprowadzone zostaną poprawki w układzie sterowania, w tym zastosowanie tłumika drgań, co jest konieczne ze względu na możliwość wystąpienia tzw. efektu shimmy – drgań tylnego koła skrętnego, które zazwyczaj prowadzi do dachowania pojazdu. Jest to charakterystyczna przypadłość pojazdów z kołami w tym układzie.

Polski zespół wykorzysta bezdętkowe koła bazujące na oponach specjalnie wykonanych na zawody Shell Eco-marathon, które charakteryzują się minimalnymi oporami toczenia.

Ergonomia i szczególne elementy zwiększające bezpieczeństwo

W pojeździe zainstalowane zostaną dwa pulpity. Pierwszy z nich będzie informował kierowcę o przekraczaniu dozwolonych przyspieszeń bocznych pojazdu gwarantujących stabilność w zakręcie. Na tym pulpicie umieszczony będzie również prędkościomierz. Drugi pulpit będzie gromadził większość przycisków oraz ekran informacyjny.

Dane o przyspieszeniach bocznych uzyskiwane będzie z odpowiedniego czujnika, co bezpośrednio wiąże się z bezpieczeństwem kierowcy.

 



Urban Car Mikrus – Postęp prac POLSKIEJ DRUŻYNY

Ogólny charakter prac

Tegoroczne prace nad Mikrusem koncentrują się w głównej mierze na obniżeniu masy pojazdu oraz poprawie jego niezawodności. Obniżenie masy konieczne jest ze względów regulaminowych, bowiem pojazd biorący udział w Shell Eco-marathonie w kategorii Urban Concept musi legitymować się masą nieprzekraczającą 160 kg. Należy tu zauważyć, że w zeszłym roku masa ta była przekroczona o ponad 50 kg, co stanowi o powadze tegorocznego zadania. Całość prac dzieli się na kilka obszarów, wśród których w naturalny sposób dają się wyróżnić prace nad układem przeniesienia napędu, przednim zawieszeniem wraz z układem kierowniczym oraz prace nad elektronicznym układem komputera pokładowego.

W zakresie finansowania tegorocznych prac jesteśmy mocno wspierani przez Vattenfall Polska, Politechnikę Warszawską oraz Aries Power Equipment – dystrybutora silników marki Honda.

Układ przeniesienia napędu

W tym roku pojazd napędzany będzie benzynowym silnikiem Honda GX 200 o mocy 5,5 KM. Następnie moc silnika przeniesiona zostanie na tylną oś za pośrednictwem szeregu sprzęgieł i przekładni. Ostatnim elementem układu napędowego bezpośrednio wprawiającym cały pojazd w ruch są koła specjalnie sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych o bardzo niskiej masie wynoszącej zaledwie 3,5 kg przy odpowiednich, wymaganych regulaminem gabarytach. Specjalnie wykonywanymi wg projektu członków SKAPu elementami są piasty, które zapewnią właściwe osadzenie kół na tylnej osi oraz umożliwią wygodne łączenie kół z tarczami hamulcowymi oraz sprzęgłami jednokierunkowymi, eliminującymi potrzebę stosowania mechanizmu różnicowego.

A to już wiesz?  Chcemy regat łodzi solarnych w Polsce

Przednie zawieszenie wraz z układem kierowniczym

W ramach prac w obrębie przedniej części pojazdu udoskonalane są zeszłoroczne rozwiązania innowacyjnego, kompozytowego zawieszenia przedniego. W tym roku jeden z dwóch pasów kompozytu pełniących rolę elementu sprężystego zostanie zastąpiony przez sprężynę gazową, co pozwoli zmniejszyć sztywność układu i tym samym poprawić komfort pasażerów. Dodatkowo zwrotnice układu kierowniczego zostaną wykonane z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym tak, aby zminimalizować masę przy zachowaniu wymaganej wytrzymałości.

Układ komputera pokładowego

Największą nowością w tym roku będzie wyposażenie całego pojazdu w układ elektroniczny pełniący funkcję swoistego centrum informacji dla kierowcy. W ramach jego działania, kierowca będzie informowany za pośrednictwem wyświetlacza dotykowego o takich parametrach, jak aktualna i średnia prędkość jazdy, zużycie paliwa (chwilowe i średnie), stopień poślizgu sprzęgła, aktualnie wybrany bieg, ciśnienie powietrza w poduszkach powietrznych stanowiących eksperymentalny układ bezpieczeństwa biernego. Ponadto na drodze dźwiękowej oraz wizualnej będzie informowany o pojawiających się przed pojazdem przeszkodach. Dodatkowym atutem systemu będzie możliwość zapamiętania wszystkich parametrów przejazdu w pamięci komputera przenośnego i wykorzystania tych danych do późniejszej analizy.


Informacje związane z Shell Eco-marathon

Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Istnieją trzy cele tego przedsięwzięcia:

  • Zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu.
  • Niesienie pomocy uczelniom technicznym w dbaniu o utalentowanych studentów zapewniając im profesjonalne szkolenia techniczne.
  • Promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie.

W ciągu ostatnich lat Shell Eco-marathon urósł do rangi prawdziwie międzynarodowego przedsięwzięcia, które odbywa się zarówno w Europie, jak i w obu Amerykach. W 2009 roku trzecia edycja Shell Eco-marathon Americas odbędzie się na torze California Speedway w Fontanie w Stanach Zjednoczonych w terminie od 15 do 18 kwietnia 2009 roku.

Więcej informacji:

• Więcej informacji na temat Shell Eco-marathon oraz zdjęcia bez opłat autorskich dostępne są na: www.shell.com/ecomarathon

• Materiał filmowy związany z Shell Eco-marathon dostępny na: http://www.shell.com/home/content/eco-marathon-en/about/about.html

Załączniki:

  • Prototyp Kropelka – Postęp prac polskiej drużyny
  • Urban Car Mikrus – Postęp prac polskiej drużyny
  • Protytyp Kropelka – Zdjęcia z przygotowań
  • Tor wyścigowy Eurospeedway Lausitz – Factsheet

 

 

Źródło Shell. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy