Wiadomości branżowe

Potencjał marketingowy polskiej piłki niezagrożony

Potencjał marketingowy polskiej piłki niezagrożony
Według badania, przeprowadzonego przez agencję informacyjną PRESS-SERVICE Monitoring Mediów na zlecenie Ciszewski Marketing Sportowy, w prasie dominują informacje neutralne, stanowiące blisko 86% doniesień nt. polskiej piłki. Prawie 12% to komunikaty negatywne, których jest ponad czterokrotnie więcej niż pozytywnych. Najkorzystniej opisywane są przygotowania do EURO 2012 i rozwój stadionowej infrastruktury. Dominuje temat Ekstraklasy oraz wyniki poszczególnych lig. Świadczy to o tym, że potencjał polskiej piłki jest niezagrożony.PRESS-SERVICE Monitoring Mediów poddał analizie łącznie 4729 materiałów nt. polskiej piłki nożnej, które w okresie od 25 marca do 6 maja br. ukazały się w najbardziej poczytnych tytułach regionalnych, ogólnopolskich dziennikach opinii oraz tytułach sportowych.Obraz polskiej piłki nie jest pozytywny. Ogółem w poddanym badaniu okresie ukazało się tylko 130 materiałów pozytywnych i aż 544 negatywnych. 4055 publikacji miało charakter czysto informacyjny. Biorąc pod uwagę fakt, że jeden materiał mógł dotyczyć kilku kategorii tematycznych np. Ekstraklasy, infrastruktury czy reprezentacji, proporcje wydźwięku przedstawiają się

Według badania, przeprowadzonego przez agencję informacyjną PRESS-SERVICE Monitoring Mediów na zlecenie Ciszewski Marketing Sportowy, w prasie dominują informacje neutralne, stanowiące blisko 86% doniesień nt. polskiej piłki. Prawie 12% to komunikaty negatywne, których jest ponad czterokrotnie więcej niż pozytywnych. Najkorzystniej opisywane są przygotowania do EURO 2012 i rozwój stadionowej infrastruktury. Dominuje temat Ekstraklasy oraz wyniki poszczególnych lig. Świadczy to o tym, że potencjał polskiej piłki jest niezagrożony.

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów poddał analizie łącznie 4729 materiałów nt. polskiej piłki nożnej, które w okresie od 25 marca do 6 maja br. ukazały się w najbardziej poczytnych tytułach regionalnych, ogólnopolskich dziennikach opinii oraz tytułach sportowych.

Obraz polskiej piłki nie jest pozytywny. Ogółem w poddanym badaniu okresie ukazało się tylko 130 materiałów pozytywnych i aż 544 negatywnych. 4055 publikacji miało charakter czysto informacyjny. Biorąc pod uwagę fakt, że jeden materiał mógł dotyczyć kilku kategorii tematycznych np. Ekstraklasy, infrastruktury czy reprezentacji, proporcje wydźwięku przedstawiają się następująco: 166 informacji pozytywnych, 774 negatywnych i 5338 neutralnych. W znaczącej mierze neutralne informacje nt. Ekstraklasy i wyników poszczególnych lig dominują ilościowo, stanowiąc blisko 67% wszystkich komunikatów.

Z drugiej strony, stanowiące niecałe 7% wszystkich informacji, komentarze publicystów i dziennikarzy związane z grą polskiej reprezentacji oraz opisywane na łamach gazet działania PZPN i zadymy na trybunach, jakościwo tworzą mało pozytywny obraz. W ocenie Ciszewski Marketing Sportowy z przeprowadzonej analizy wynika jednak, że nie powinno to zagrozić firmom związanym z polskim futbolem.

Statystycznie obraz polskiej piłki nie jest pozytywny

Mimo że przekazy neutralne dominują, stanowiąc prawie 86% wszystkich informacji, to materiałów negatywnych jest ponad czterokrotnie więcej (ponad 12%) niż pozytywnych (prawie 3%). Dotyczą one takich obszarów jak Reprezentacja Polski, PZPN, korupcja i zadymy na stadionach. Informacje neutralne dotyczą głównie rozgrywek Ekstraklasy
i wyników poszczególnych lig, czyli tematów niezwiązanych bezpośrednio z ogólnym wizerunkiem polskiej piłki. Najkorzystniej opisywane są przygotowania do EURO 2012 i rozwój stadionowej infrastruktury. Stanowią one około 5% wszystkich informacji.

A to już wiesz?  Tour de Pologne: zwycięzca drugiego etapu na podium z Bankiem BGŻ

Firmy i sponsorzy polskiej piłki nie przestaną odnosić korzyści

Firmy, opierające swoje strategie na dotarciu do kibiców polskiej piłki nożnej, jako najbardziej popularnej dyscypliny w Polsce, poruszają się głównie w neutralnym kontekście rozgrywek polskiej Ekstraklasy i wyników poszczególnych lig (67% wszystkich informacji). Między tymi informacjami sporadycznie, acz ostatnio częściej, pojawiają się negatywne doniesienia o chuliganach na polskich stadionach (5%), a także informacje o Reprezentacji Polski (7%) i PZPNie (4%).

Tak długo jak neutralny przekaz będzie dominował w prasowych doniesieniach z boisk polskich lig piłkarskich, tak długo wizerunek sponsorów nie będzie zagrożony. Wynik lub relacja z meczu bowiem same z siebie generują emocje wśród kibiców – komentuje Sebastian Hejnowski z Ciszewski Public Relations. Marketing sportowy opiera się na silnych emocjach sportowych rozgrywek, tworząc nierozerwalną więź między klubem i jego sponsorem oraz kibicami. Negatywne informacje w prasie, wpływające na ogólny wizerunek piłki, nie powinny zachwiać tego procesu – dodaje Marek Guzowski
z Ciszewski Marketing Sportowy.

Najbezpieczniejsze obszary do komunikacji w polskiej piłce

Zdaniem ekspertów z Ciszewski Marketing Sportowy najlepszymi obszarami do budowania wizerunku w kontekście polskiej piłki nożnej są same rozgrywki Ekstraklasy oraz nazwy poszczególnych lig piłkarskich i drużyn w wynikach sportowych. Opisywane są one bowiem najliczniej przez polską prasę i zawierają relatywnie najwięcej neutralnego i pozytywnego przekazu (67% wszystkich informacji). W kontekście rozwoju infrastruktury stadionowej w Polsce pozytywnym obszarem, w perspektywie czasu (teraz to 1% wszystkich komunikatów), będzie również marketing typu naming rights w oparciu o obiekty sportowe. Ma to swoje znaczenia zwłaszcza, że na większości stadionów, po zakończeniu Mistrzostw Europy m.in. będą rozgrywane mecze polskiej Ekstraklasy.

W najbliższym czasie ogólny wizerunek polskiej piłki ma szansę na bardziej pozytywny wizerunek w związku ze zbliżającym się UEFA EURO 2012 w Polsce. Już teraz opisywane jest ono raczej pozytywnie, a wraz ze zbliżającym się pierwszym gwizdkiem komunikatów nt. Mistrzostw będzie znacznie więcej, co odbije się również na ogólnym postrzeganiu polskiego futbolu.

A to już wiesz?  Hanna Lis: Wakacje z powodu mojego wypadku poszły w niepamięć. Teraz wracam do formy, ale nie jestem jeszcze w stanie wyjść z psem

 

Dodatkowych informacji udziela:

Marek Guzowski | Account Director

Ciszewski Marketing Sportowy

tel. +48 603 964 673 | e-mail: [email protected]

www.ciszewskims.pl | www.facebook.com/ciszewskims

Materiał uzupełniający 

Struktura badania

Całość doniesień medialnych na temat polskiej piłki zanalizowano w 10 kategoriach: infrastruktura, korupcja, EURO 2012, kibice, PZPN, zadymy na stadionach, reprezentacja, wyniki, Ekstraklasa oraz pozostałe. Badaniu poddano 4729 publikacji w mediach drukowanych o różnorodnym zasięgu, w których ukazało się łącznie 6278 informacji nt. polskiej piłki. Zweryfikowano ich wydźwięk w skali pozytywny, neutralny i negatywny.

Ogólny obraz dyskursu

Okazuje się, że wśród analizowanych informacji zdecydowanie dominują te o charakterze neutralnym. Informacje negatywne stanowią ok. 12% całości doniesień we wszystkich kategoriach, a wydarzenia pozytywne niecałe 3%. W poddanym badaniu okresie ukazało się tylko 166 komunikatów pozytywnych, 744 negatywnych i aż 5338 czysto informacyjnych, o wydźwięku neutralnym.

Najsilniejsze i najostrzejsze dyskursy

Relatywnie najbardziej przychylnie opisywanym tematem jest rozwijająca się w Polsce infrastruktura – na 71 informacji w tym okresie aż 19 jest pozytywnych. Stanowi ona natomiast nieco ponad 1% wszystkich materiałów nt. polskiej piłki. Najbardziej negatywnie ocenianym przez dziennikarzy tematem są wydarzenia na polskich stadionach – stanowią one blisko 43% wszystkich publikacji w tej kategorii (łącznie 322 informacje negatywne). Co ważne, na temat samych polskich kibiców pojawiło się ponad 230 informacji, z czego tylko 25% było negatywnych i 14% pozytywnych. Resztę stanowiły informacje neutralne.

Dominuje Ekstraklasa

Ilość doniesień nt. polskiej Ekstraklasy równoważy wszystkie inne informacje prasowe nt. polskiej piłki, włączając w to doniesienia o wynikach poszczególnych spotkań. Polscy dziennikarze o Ekstraklasie wypowiadają się w zdecydowanej większości neutralnie (3014 materiałów), rzadziej negatywnie (93) i pozytywnie (41).

Ogólny zasięg informacji

Co ważne, informacje neutralne lub raczej pozytywne, które dotyczą głównie polskiej Ekstraklasy piłkarskiej, znacznie częściej ukazują się w mediach o większym zasięgu, liczonym w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikiem na poziomie 350 000 000 (informacje negatywne, dotyczące przede wszystkim chuligańskich zachowań na stadionach oraz korupcji pojawiają się w mediach nieprzekraczających 50 000 000 potencjalnych kontaktów z czytelnikiem).

A to już wiesz?  MRiRW i nadzór weterynaryjny: polski drób jest bezpieczny. Weterynarze zalecają jednak, żeby na razie nie karmić kotów surowym mięsem

Informacje o autorach 

Ciszewski Marketing Sportowy to wyspecjalizowany dział Ciszewski PR, świadczący kompleksowe usługi doradcze, public relations i marketingowe dla firm branży sportowej, promujących się poprzez sport, sponsorów oraz instytucji sportowych, zawodników i klubów i podmiotów miejskich. Dzięki unikatowym i wieloletnim doświadczeniom Ciszewski PR, Agencji Roku w 2010 i 2011 efektywnie łączy znajomość marketingu sportowego z komunikacją finansów, brandów, komunikacją wewnętrzną, CSR i działaniami w Internecie.

Agencja informacyjna PRESS-SERVICE Monitoring Mediów istnieje na rynku od 1969 roku. Świadczy usługi kompleksowego monitoringu prasy, Internetu, radia, i telewizji. Monitoruje największą liczbę mediów w Polsce. W oparciu o uzyskane wyniki przygotowuje wysokospecjalistyczne analizy i raporty niezbędne w profesjonalnym zarządzaniu firmą, marką i wizerunkiem, m.in. cykliczny raport POLSKA PIŁKA. Jest prekursorem monitoringu Web 2.0. Obecnie monitoruje ponad 3 mln źródeł internetowych. Działa zgodnie z filozofią media intelligence.

Źródło MSLGROUP. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy