Wiadomości branżowe

Chcemy regat łodzi solarnych w Polsce

To już pewne. Przygotowujemy się do Hanzeatyckich Regat Łodzi Solarnych – HANSEATIC SOLAR BOATS RACE 2011. Impreza planowana jest na 9–17 lipca przyszłego roku. Do komitetu organizacyjnego włączyły się gminy – Elbląg i Gdańsk, bo właśnie na tej trasie rozegrają się zawody. Mamy również sponsora strategicznego – grupę ENERGA S.A., która od lat szczodrze wspiera przedsięwzięcia Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.Porozumienie w sprawie współorganizacji regat podpiszą w poniedziałek, 7 czerwca przedstawiciele zainteresowanych stron. Zapraszamy dziennikarzy do Sali Senatu Politechniki Gdańskiej o godz. 12.30. Do Państwa dyspozycji będą członkowie komitetu organizacyjnego, którzy chętnie odpowiedzą na pytania. Na miejscu będzie również senator prof. Janusz Rachoń, dobry duch politechnicznych wodniaków, koordynator działań, honorowy patron przedsięwzięcia, a nawet sędzia główny zawodów – prof. Janusz Kozak, pierwszy oficer Pogorii, doświadczony żeglarz, wyśmienity inżynier.– Wszystkim podmiotom porozumienia zależy na promocji odnawialnych źródeł energii i ożywieniu traktów

To już pewne. Przygotowujemy się do Hanzeatyckich Regat Łodzi Solarnych – HANSEATIC SOLAR BOATS RACE 2011. Impreza planowana jest na 9–17 lipca przyszłego roku. Do komitetu organizacyjnego włączyły się gminy – Elbląg i Gdańsk, bo właśnie na tej trasie rozegrają się zawody. Mamy również sponsora strategicznego – grupę ENERGA S.A., która od lat szczodrze wspiera przedsięwzięcia Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.

Porozumienie w sprawie współorganizacji regat podpiszą w poniedziałek, 7 czerwca przedstawiciele zainteresowanych stron. Zapraszamy dziennikarzy do Sali Senatu Politechniki Gdańskiej o godz. 12.30. Do Państwa dyspozycji będą członkowie komitetu organizacyjnego, którzy chętnie odpowiedzą na pytania. Na miejscu będzie również senator prof. Janusz Rachoń, dobry duch politechnicznych wodniaków, koordynator działań, honorowy patron przedsięwzięcia, a nawet sędzia główny zawodów – prof. Janusz Kozak, pierwszy oficer Pogorii, doświadczony żeglarz, wyśmienity inżynier.

– Wszystkim podmiotom porozumienia zależy na promocji odnawialnych źródeł energii i ożywieniu traktów wodnych – mówi prof. Janusz Rachoń. – Inżynierowie zaś przy okazji takich imprez czują się zobowiązani do projektowania coraz lepszych łodzi solarnych, które w przyszłości, mamy nadzieję, będą służyły masowemu odbiorcy.

Obecność na poniedziałkowym spotkaniu potwierdzili Mirosław Bieliński, prezes grupy ENERGA S.A., prezydent Gdańska – Paweł Adamowicz, wiceprezydent Elbląga – Artur Zieliński, marszałek województwa pomorskiego – Mieczysław Struk oraz marszałek województwa warmińsko–mazurskiego – Jacek Protas.

Trasa regat wynosi ponad dwieście kilometrów i zostanie podzielona na pięć etapów. – Starujemy w Elblągu, gdzie spotkaliśmy się z niesamowitą życzliwością i wyczuciem tematu – opowiada dr inż. Wojciech Litwin, pomysłodawca regat, zapalony projektant, nauczyciel akademicki na Politechnice Gdańskiej. – Pierwszego dnia płyniemy w stronę jeziora Druzno, drugiego Nogatem do Malborka, potem Gdańska Głowa, następnie Przegalina i wreszcie Gdańsk.

Na lokalnych wodach w Gdańsku odbędą się także pływania pokazowe i sprinterskie. Zaprezentowany zostanie także jacht Politechniki Gdańskiej – Photon, który przez ostatni rok przeszedł kapitalny remont.

A to już wiesz?  Złoto dla YTONGa z Sieradza

Spodziewamy się przyjazdu światowej czołówki konstruktorów i zawodników łodzi solarnych – Holendrów, Amerykanów, Brazylijczyków, czyli wszystkich którzy w ostatnich latach na międzynarodowych regatach zajmowali do piątego miejsca. Łącznie przyjedzie 40 ekip, średnio po osiem osób każda.

– Spróbujemy zachęcić też inne szkoły techniczne z Polski, aby włączyły się do zabawy – mówi dr Litwin. – Liczymy wręcz na to, że znajdziemy dla nich sponsora, aby na naszych zawodach pojawiły się reprezentacje Akademii Morskiej w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu w Szczecinie, Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej.

Na pomysł organizacji imprezy w Polsce wpadli dr inż. Wojciech Litwin z Katedry Urządzeń Okrętowych i Oceanotechnicznych oraz mgr inż. Dariusz Duda z Katedry Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa. Dotychczas co roku na początku lipca wraz ze studentami działającymi w kole naukowym Korab jeździli na zawody łodzi solarnych do Holandii. Dotychczas był to jedyny kraj w Europie, gdzie zjeżdżają inżynierowie konstruktorzy z całego świata, by sprawdzić się na łodziach własnej konstrukcji. Teraz zapragnęli, aby podobna impreza urozmaiciła sezon letni także w Polsce.

– Do Holandii wyruszamy już pierwszego lipca – zapewnia Dariusz Duda. – Co więcej, jesteśmy na ukończeniu budowy zupełnie nowej łódki klasy B, czyli dwuosobowej – dodaje Wojciech Litwin. – Jesteśmy bardzo dumni, bo to pierwsza łódka, którą całkowicie sami, od etapu rysunku na papierze, zaprojektowaliśmy i wybudowaliśmy.

Są zdeterminowani, by walczyć o miejsce na podium, bo przez ostatnie lata nie mieli szczęścia w Holandii. W ubiegłym roku dwie nasze łodzie przez cały czas trwania zawodów były najlepsze, a nie do dopłynęły do mety, bo zaliczyły awarię.

– Mamy w sobie pewnego rodzaju frustrację i złość sportową, bo zawsze się solidnie przygotowujemy, kilka razy byliśmy blisko zwycięstwa, a na koniec wynikała jakaś niespodzianka – tłumaczy Litwin. – Tym razem nie damy się przechytrzyć losowi. Bierzemy ze sobą części zamienne tak, aby zabezpieczyć się na wszelkie okoliczności. Nie dopuszczamy takiej możliwości, aby cokolwiek nam zaskoczyło. Jesteśmy zapobiegliwi do tego stopnia, że na łodzi będzie pływał rezerwowy układ napędowy. Jeśli więc główny nam siądzie, mamy układ zastępczy.

A to już wiesz?  YTONG na stadionie Legii w Warszawie

W ciągu dwóch miesięcy od momentu przyznania środków finansowych zespół zaprojektował trzy różne kadłuby, wykonał obliczenia porównawcze, wybrał najlepszy, czyli taki o najmniejszych oporach. Forma została wykonana w stoczni jachtowej w Ostródzie. W tej chwili nasi studenci w Iławie pracują nad nowoczesnym kadłubem, wykonanym w technologii próżniowej z włókien węglowych. Ośmiometrowy kadłub będzie ważył kilkanaście kilogramów, czyli będzie bardzo lekki.

– Uważam, że będzie to wiodąca łódź w swojej klasie – mówi Wojciech Litwin. – Rynkowa wartość takiej jednostki to około 200 tys. zł. Nam uda się zamknąć w kwocie 50–60 tys. zł. Wszystko dzięki temu, że wiele osób pracuje charytatywnie albo udostępnia darmowe materiały.

Zwycięstwo, na które liczą nasi inżynierowie upewniłoby zapewne także sponsora przyszłorocznych regat w słuszności podjętej decyzji. Dlatego młodzi z Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej są podwójnie zmotywowani. Skrzydeł dodaje im ostatnie zwycięstwo waterbików w Szczecinie.

Łódź zostanie wyposażona w absolutnie unikalny układ pomiarowy, który rejestruje na komputerze 12 różnych parametrów. To ma posłużyć do stworzenia procedury wspomagającej decyzje sternika. Pomoże zaplanować optymalną prędkość. W oparciu o sieci neuronowe, procedury sztucznej inteligencji i logikę rozmytą, analizowany będzie szereg różnych czynników: pogody, prędkości, oporów, pofalowania.

Nad hydromechaniką nowej łodzi pracuje student – Krzysztof Wieżel. – Na przyszły rok Krzysztof wykona obliczenia dla łodzi klasy A, co będzie stanowiło dla niego również trzon pracy dyplomowej. Mam nadzieję, że na bazie doświadczeń klasy B, powstanie perfekcyjna łódź klasy A – tłumaczy dr Litwin.

Więcej informacji o nowej łodzi i regatach znajdziecie na www.solarboats.eu

Kontakt
mgr inż. Dariusz Duda z Katedry Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa, tel. 885 300 508
dr inż. Wojciech Litwin z Katedry Urządzeń Okrętowych i Oceanotechnicznych, tel. 503 511 362

A to już wiesz?  Transmisja Gali ACA 114 w WP Pilot

Sport dla inżynierów

Wyścigi łodzi solarnych to nie tylko sport. To przede wszystkim zabawa dla wyśmienitych inżynierów, którzy potrafią mądrze zaplanować zużycie energii podczas całych regat. Liczy się wiedza, strategia i niezawodna konstrukcja. O zwycięstwie decyduje przecież suma czasów ze wszystkich etapów. Zwycięstwo etapowe to nic, bo jeśli rozładujesz pierwszego dnia akumulator, drugiego będzie padać, nie uda ci się wtedy przepłynąć kolejnych 40 kilometrów bez słońca. Im szybciej się poruszasz, tym większy opór pokonujesz i więcej energii zużywasz. System, który zostanie zamontowany na nowej politechnicznej łódce ma pomóc zaplanować cały rejs. Idealna sytuacja jaką wyobrażają sobie konstruktorzy zaistniałaby wtedy, gdyby przypłynąwszy na metę mieli dokładnie zero na akumulatorze. Warto dodać, że do zawodów dopuszczone są łodzie wyposażone w akumulator o pojemności jednej kilowatogodziny.

Honorowi patroni
Honorowy patronat nad regatami będą sprawować senator RP prof. Janusz Rachoń, marszałek województwa pomorskiego – Mieczysław Struk oraz marszałek województwa warmińsko–mazurskiego – Jacek Protas. W skład Komitetu Honorowego imprezy wejdą rektor Politechniki Gdańskiej prof. Henryk Krawczyk, prezydenci Gdańska (Paweł Adamowicz) i Elbląga (Henryk Słonina) oraz prezes Grupy Energa S.A. – Mirosław Bieliński.

Komitet organizacyjny

* Osoby reprezentujące Politechnikę Gdańską
prof. dr hab. inż. Jan Hupka, prorektor ds. badań naukowych i wdrożeń Politechniki Gdańskiej
dr hab. inż. Marek Dzida, dziekan Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej 

* Osoby reprezentujące miasto Gdańsk:
Danuta Janczarek, sekretarz miasta Gdańska
Przemysław Rot, kierownik Referatu Promocji Gospodarczej Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta
Marcin Wojciechowski, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Gdańsku

* Osoby reprezentujące miasto Elbląg:
Artur Zieliński, wiceprezydent miasta Elbląga
Marek Burkhardt, naczelnik Wydziału Sportu

* Osoby reprezentujące ENERGĘ S.A.:
Katarzyna Kowalska, kierownik Działu Planowania i Budżetu Marketingowego
Maciej Ruwiński, specjalista ds. zarządzania marką

 

Źródło Politechnika Gdańska. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy